Før dit barn starter i skole

Skolestart i 0. klasse

Indskrivning af kommende skolebørn, der skal i 0. klasse på Mølleholmskolen efter sommerferien, sker på Høje-Taastrup Kommunes hjemmeside htk.dk. Bemærk, du skal have NemID for at bruge den digitale skoleindskrivning.

Børnene skifter fra børnehave til SFO 1. april. Et heltids-SFO-tilbud, som gør det muligt for Mølleholmskolen at skabe en glidende overgang fra barnets nuværende børnehave til barnets kommende skole. På den måde bliver børnene bekendt med skolens faciliteter, voksne og børn. Derudover får de en god introduktion til de kulturer, som hører med til det at gå i skole.

Du kan allerede nu forberede dit barn til skolen på følgende måde:

• Træn dit barn i at kunne hjælpe sig selv, tage sko og tøj af og på, toiletbesøg med mere (forsæt med det i har snakket om i børnehaven)
  • Hjælp dit barn med at holde styr på sine ting, pak tasken sammen og tal om dagens program
  • Tilpas madpakken efter aktivitetsniveau, antallet af pauser og tiden i SFO. Det er vigtigt med sund, nærende og mættende mad i løbet af dagen
  • Skru ned for hverdagsaktiviteterne de første uger, når skoleåret starter, og overhold sengetiderne, så dit barn får nok hvile og søvn

Indmeldelse i SFO

Indmeldelse af børn, der skal starte i SFO  på CMølleholmskolen, sker på Høje-Taastrup Kommunes hjemmeside htk.dk (SFO). Bemærk, du skal have NemID for at bruge den digitale indskrivning.

SFO er et kommunalt skolefritidsordningtilbud i Høje-Taastrup Kommune til børn på Mølleholmskolen, der går i 0.-3. klasse eller som skal i 0. klasse efter sommerferien.

Billede fjernet.

Frit skolevalg

Der er frit skolevalg for dit barn. Det betyder, at I som forældre har mulighed for at vælge en anden skole end distriktsskolen. Det betyder dog ikke, at jeres barn er sikker på at få en plads på en skole uden for distriktet. Reglerne er:

• Elever bosiddende i distriktet har krav på at blive optaget på distriktsskolen - med mindre I på et tidligere tidspunkt har fravalgt distriktsskolen.
  • Elever kan blive optaget på en anden skole end distriktsskolen, hvis der er plads.

Hvis en skole får ansøgninger fra flere elever bosiddende uden for distriktet, end der er plads til, optages elever efter følgende kriterier i prioriteret rækkefølge:

• de der har søskende på skolen (søskendekriteriet)
  • de der bor nærmest skolen (afstandskriteriet)

Den enkelte skole kan i særtilfælde og ud fra pædagogiske hensyn give et afslag til en elev, selv om der er plads på den ønskede skole inden for de rammer, der er fastsat. Tjek hvilken skole, der hører til din bopælsadresse, på Høje-Taastrup Kommunes hjemmeside htk.dk.

Overgange i børn og unges liv

I Høje-Taastrup Kommune skal alle børn og unge opleve sammenhæng og helhed fra dagtilbud til grundskole og fra grundskole til ungdomsuddannelse og senere beskæftigelse. I samarbejdet om overgange tager vi udgangspunkt i disse fire fælles principper:

• Kvalitet og sammenhænge i samarbejdet om overgange
  • Overlevering af relevant viden
  • Barnets/den unges trivsel, læring og plads i fællesskabet
  • Forældrene inddrages ligeværdigt og respektfuldt i samarbejdet

Du finder en uddybning af de fire principper på Høje-Taastrup Kommunes hjemmeside htk.dk.

Undervisning af tosprogede elever

Alle tosprogede elever sprogvurderes ved indskrivningen til børnehaveklassen. Alle tosprogede elever optages i en børnehaveklasse. For de elever, der har behov for det, etableres holdundervisning i dansk. De tosprogede elever i 1.- 9. klasse, der har behov, får undervisning i faget 'Dansk som andetsprog'.

Elever, der kommer direkte fra hjemlandet eller fra et andet modtagesystem, får undervisning i basisdansk i en modtageklasse, hvis de skal gå i 4.-9. klasse. Elever, der skal starte i 1.-3. klasse, starter på deres distriktsskole og får tildelt støtteundervisning i op til to år.

Alt efter hjemmets ønske udsluses eleverne fra modtageklasserne til en klasse på den skole, hvor modtageklassen er placeret, eller til den skole, der hører til elevens bopæl.

Indskrivning af elever, som skal starte i en modtagerklasse på Mølleholmskolen, sker ved henvendelse til Mølleholmskolen, hvor I booker et møde med en fra skolens ledelse. Hvis I har brug for en tolk, skal du oplyse skolen om dette. Skolen sørger derefter for at indskrive eleven på Mølleholmskolen, hvis forældre og skole er enige om dette. Du finder skolens kontaktoplysninger under Kontakt os.