1.-9. klasse

Trivsel og faglighed

På Mølleholmskolen er fællesskab, trivsel og faglighed i fokus. Disse tre ingredienser er nemlig al god læring er gjort af, og derfor er de naturlige fokuspunkter for alle os, der udgør Mølleholmskolen: lærere, pædagoger, vejledere, elever og forældre. Som en del af vores skole, er du således med til at gøre skolen til et rart sted at være og med til at skabe gode læringsbetingelser for alle – store som små.

I 2019, vandt vi 1,3 millioner kroner fra Undervisningsministeriets pulje for elevløft. Den gave er blevet brugt på én god ting: uddannelse af alle ledere, pædagoger og lærere i professionelle relationskompetencer. Uddannelsesprogrammet blev rullet ud for 2 år siden i samarbejde med Dansk Center for ICDP. ICDP står for International Child Development Programme, og i sin essens handler det om, at styrke vores relationelle kompetencer: Hvordan styrker vi vores samspil og relationer i relation til vores børn/elever? Vi har nu uddannet alle ledere, pædagoger og lærere på det, der ifølge en international standard, betegnes som niveau 1. Ingen andre skoler har – så vidt vi véd – præsteret noget lignende. Læs mere om ICDP her: https://danskcenterfor-icdp.dk/. Vi er dermed den eneste skole i verden, der kan bryste sig af at være ICDP-certificeret. Det er vi naturligvis meget stolte af!

Relation

Ressourceorienteret børnesyn

Ovenstående indsats skal ses som udtryk for, at vi har et ressourceorienteret børnesyn. Fokus på ressourcerne betyder ikke, at der skabes et idylliserende billede, hvor problemerne skubbes væk og usynliggøres. Det betyder blot, at der tegnes et helhedsbillede med langt flere facetter. Børn opfører sig forskelligt i forskellige kontekster, og her kan man hurtigt få et ensidigt syn på barnet. Et barn, der måske har meget energi og uro i kroppen, kan hurtigt blive set som et forstyrrende element af undervisere med fag, der kræver mere ro, og at man sidder stille, hvorimod lærere, der har fag som idræt eller andre fag, der kræver en anden form for aktivitet, måske ser barnet på en helt anden måde. Derfor er det vigtigt, at vi har et professionelt ressourcesyn og søger nye fortællinger om børn/elever, vi muligvis har en udfordrende relation til. Det kan både gøres ved at tale med andre professionelle på skolen om barnet eller udfordre sig selv til at se bag om eventuelle problemstillinger – fx ved at fokusere på alt det barnet/eleven godt kan.

Undervisningsdifferentiering – alle skal være med!

Vi forsøger for at få lagt både to-lærertimer ind og konvertere understøttende undervisning om til to-voksentimer med henblik på at understøtte vores arbejde med undervisningsdifferentiering. Der skal nemlig være hjælp at hente hos alle i klassen. Tovoksentimer vil sige, at der er enten to lærere eller én lærer og én pædagog i undervisningen. Vi udvikler til stadighed denne form for undervisning; i dette skoleår har vi et co-teaching-projekt i indskolingen.

Ud over almindelig undervisningsdifferentiering i undervisningen arbejder vi med holddeling. Det er ikke nødvendigvis det faglige niveau man deler på grundlag af, men kan fx være efter interesse, gruppedynamik, fagligt indhold m.v.

Undervisning på mange måder

Vi holder fast i, at det også i vores tid handler om at holde skole, så vores elever forlader Mølleholmskolen med gode færdigheder, kundskaber og kompetencer i rygsækken. Færdigheder handler om alt det, man kan gøre - fx skrive en kronik, kundskaber handler om alt det vi véd – fx hvordan man udregner arealet af en firkant. Kompetencer er straks lidt sværere at beskrive, men et godt bud er de 4 K’ere som vi arbejder med, når vi afvikler undervisningen som projektbaserede læringsforløb. De 4 K’ere er:

• Kreativitet
  • Kollaboration (samarbejde)
  • Kritisk tænkning
undervisning

Med projektbaserede læringsforløb ønsker vi at ruste vores elever bedst muligt til en  fremtid, som kan være vanskelig at forestille sig.

Undervisningen på Mølleholmskolen er andet end projektforløb. Vi bestræber os på at eleverne bliver undervist på mange forskellige andre måder: værkstedundervisning, featureuger, emneuge og almindelige klasseundervisning i relation til et bestem fag. Variation er kodeordet.

Selv om det hele lyder meget alvorligt, så er leg, godt humør og grin selvfølgelig også super vigtigt for at kunne klare hverdagen, og det har vi selvfølgelig også meget af her på Mølleholmskolen!