Nogle børn har brug for støtte og særlige aftaler i skoletiden for at trives fagligt og socialt. Vi har mange indsatser, som kan hjælpe. Alle indsatser og aftaler sker i tæt samarbejde mellem skole og hjem.
Engang imellem er der børn, som har brug for en ekstra hånd, og derfor har vi et beredskab på skolen, som træder til med hjælp på forskellig vis. Skolen har uddannede læsevejledere, matematikvejledere, sprogvejledere og specialpædagogiske resursepersoner.
Der kan være tale om faglig hjælp til ordblindhed, matematikvanskeligheder, udfordringer med overblik, koncentration eller andet. Når der er behov for det, samarbejder vi – sammen med dig som forælder – med skolepsykologen, tale- og hørekonsulenten, læsekonsulenten, sundhedsplejersken, sagsbehandleren eller andre relevante fagpersoner.
Ordblindhed
Når et barn testes ordblind, har skolen procedurer for, hvordan vi hjælper barnet bedst muligt.
Skolen stiller it-udstyr til rådighed for eleven, så længe eleven går på skolen. Efter behov får eleven rådighed over en computer. Hertil hører høretelefoner og eventuelt en taske. Udstyret er sat op til at hjælpe eleven bedst muligt i læse- og skriveudviklingen.
For at eleven og forældrene kommer godt i gang med at bruge det nye udstyr, tilbyder resurseteamet et lille kursus til eleven. Her vil eleven blive introduceret til de grundlæggende værktøjer og materialer. Derudover sørger vi for, at eleven og lærerne kommer på NOTA, som er en hjemmeside, hvor elever med ordblindhed har adgang til lydbøger etc.
Læsevejlederen og teamet omkring eleven afholder et intromøde med elevens forældre og udarbejder hvert år en handleplan for eleven.
Resurseteamet
Resurseteamet arbejder også med børn og unges trivsel samt udvikling af inkluderende fællesskaber på Mølleholmskolen. Resurseteamet består af lærere og pædagoger med specialpædagogiske viden, der bidrager til at skabe inkluderende fællesskaber.
I udviklingen af inkluderende fællesskaber bidrager resurseteamet med en bred vifte af tilbud. Alt sammen med det fokus, at lærere og pædagoger fortsat kan være nysgerrige, handlende og reflekterende i forhold til egen praksis. Resurseteamet tilbyder:
- sparring og vejledning individuelt eller i grupper
- almen og specialpædagogisk rådgivning
- interventionsforløb i klassen eller børnegruppen
- deltagelse i forældremøder, samarbejdsmøder og netværksmøder
Der er fokus på at skabe sammenhæng og helhed i børn og unges hverdag. Resurseteamet har stor indsigt i og viden om de sammenhænge, som børn og unge er en del af i deres liv og understøtter deres udvikling.